reklama

Legenda o... slovenskom filme

„Ako? Legenda o čom? Prosím ťa, to čo je? Zas nejaký podarený slovenský film... tak to si nechaj. Veď večer dávajú 3D Shreka," odbil ma jeden kamarát, keď som mu povedal o Lietajúcom Cypriánovi. Jeho škoda. Z kina by určite neodchádzal sklamaný.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (15)

V prvom rade však musím povedať, že ani ja som si pred plátno nesadal s veľkými očakávaniami - a možno preto ich Legenda o lietajúcom Cypriánovi dokázala prekonať. Čakal celovečerný debut mladej režisérky, autorky najmä kratších študentských filmov. Čakal som film poznačený chronickou chorobou slovenskej kinematografie - nedostatkom peňazí. Čakal som málo. Ale videl som pekné dielo.

Atmosféra celého filmu bola po väčšine tichá, hĺbavá, a snažila sa diváka prinútiť hľadať, rozmýšľať, nachádzať. Dúfam, že sa mi podarilo pochopiť aspoň časť odkazu, ktorý sa film snažil divákovi podsunúť. Okrem toho bol film prepletený tenkými nitkami humoru a irónie, pričom som mal asi v dvoch momentoch chuť zasmiať sa aj nahlas, no keďže celá sála mlčala, zasmial som sa len akosi potichu. Na duši.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Úvodná časť filmu bola pridlhá, mala pomalý spád a moju pozornosť pútala zle. Možno tým autorka chcela na plátne prebudiť atmosféru kláštora - tichý, pomalý, stereotypný život kláštora na Pieninách. V kontraste s tým sa hlavnému hrdinovi, ktorý sa zranený liečil v kláštore, vynárali spomienky na život pred príchodom kláštora - dynamické, rýchlejšie plynúce scény pozliepané z násilia, strieľania, mučenia, zaľúbenia, sexu a smrti. Napriek tomu začal byť film v mojich očiach dobrým až neskôr.

Páčil sa mi predovšetkým samotný Cyprián. Na ploche celého filmu sa vnútorne pomerne výrazne menil - najprv pytliačil a zbojníčil, aby prežil v tvrdých sedliackych podmienkach, napokon skončil v kláštore, kde žil pomalým ťahavým životom, celé roky nepreriekol ani slova a zostrojil lietajúci stroj, ktorým odletel k Bohu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zrejme nie som dobrý divák, ale niektoré veci som pochopil až na konci. Najviac ma oslovila práve táto časť filmu - jeho záver, kedy sa divák vracia na začiatok celého príbehu. Hlavný hrdina sa vtedy dozvedá, že jeho rehoľa podľa dekrétu Jozefa II. zaniká. A tým zaniká aj život tohto kamaldulského mnícha. Cyprián z pieninských Troch vŕškov odlieta do neba a ukončuje svoj príbeh.

Radovan Potočár

Radovan Potočár

Bloger 
  • Počet článkov:  96
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Boli Sme. Zoznam autorových rubrík:  Vážne veciVlažne vážneTrochu scestyPrózaŠkolyEsej?Nezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu