reklama

Také slovenské

Podať si prihlášku na univerzitu v Bratislave a Brne boli dva celkom odlišné príbehy. Jedni sa naučili na prihláškach čosi privyrobiť, druhí svoj biznisplán fatálne zanedbali. Tušíte už, ktorí sú ktorí? (Dve rôzne školy, dve rôzne mestá. Dve rôzne krajiny.)

Písmo: A- | A+
Diskusia  (108)

MU Brno

Celé to trvalo asi pätnásť minút.

Vyplnil som osobné údaje v elektronickej prihláške, zvolil si tri rôzne študijné odbory a každú z troch prihlášok zaplatil kreditkou. V júni ešte pošlem maturitné vysvedčenie ako doklad o maturite. A hotovo. Žiadne vysvedčenia, žiadne potvrdenia, žiadne pečiatky. Celá sranda ma stála necelých 50 eur. Jedna prihláška vyšla asi na 16 eur.

UK Bratislava

Celé to trvalo asi dva týždne.

Podať si prihlášku na právo na UK bol už na prvý pohľad oveľa tvrdší oriešok ako podanie prihlášky na právo a ďalšie dva odbory v Brne. Letmý pohľad na elektronickú prihlášku školy ma donútil bezodkladne počítač vypnúť a radšej s pár centami zájsť do papiernictva. Podanie prihlášky elektronicky totiž už na prvý pohľad vyzeralo ako prijímacia skúška z informatiky.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dobre, tlačivo by sme mali. Do prihlášky som potom musel vpísať známky z vysvedčení zo štyroch ročníkov gymnázia, prihlášku odniesť do školy, dať si overiť známky uvedené v prihláške, vypýtať si podpis a pečiatku.

Druhý bod: vysvedčenia. Fakulta žiadala notárom overené kópie vysvedčení z konca tretieho ročníka a z prvého polroku štvrtého ročníka. V praxi to znamenalo vysvedčenia prefotiť a ísť s nimi za notárom.

Tretí bod: životopis. Najmenší problém.

Štvrtý bod: Doklad o úhrade poplatku za prijímacie konanie. Inak povedané: internet bankingom zaplatiť 60 eur a potom porozmýšľať, čo môže byť pri bezhotovostnom styku „dokladom o úhrade".

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Piaty bod: pošta. Necelé dve eurá za doporučený list a pätnásť minútový rad ku priehradke boli to najmenej.

Po piatom bode som si vydýchol, mám to za sebou, prihláška kompletná. Času na vydýchnutie však nebolo veľa.

Zo študijného oddelenia sa mi totiž zakrátko ozvali, že fakulta narába iba s „verejnými listinami" a „výpis z klasifikácie žiaka" nie je verejnou listinou. Chcú vysvedčenie. Na polroka v januári 2012 sme však všetci slovenskí žiaci už nedostávali vysvedčenia, ale v rámci šetrenia v školstve iba „výpisy" (inak povedané: vysvedčenia, ktoré nie sú vytlačené na tlačive s vodotlačou, ale iba na obyčajnom papieri). V škole som si preto musel o vysvedčenie na správnom type tlačive požiadať, počkať, kým mi ho vydajú a potom ho ísť po známej trase najprv prefotiť a dať overiť notárovi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prefotené, overené, poslané. Dva dni nato, sa zo školy ozvali opäť. Zaslaný životopis vraj nie je platný, chýba na ňom podpis. V pokynoch pre uchádzačov síce nie je o podpise ani zmienka, ale inteligentnému človeku to má zrejme napadnúť samo. Mne by to nenapadlo ani vo sne.

Keď bolo po všetkom a bol som si úplne istý, že mňa už nedokáže prekvapiť nič, na študijnom oddelení to dokázali znovu. Prihláška je vraj kompletná, ďakujú a všetko je v poriadku. Môžem pristúpiť k podaniu elektronickej prihlášky.

Áno, elektronická prihláška! To, že som im poslal prihlášku papierovú, bolo síce pekné, no kto posiela tlačenú verziu, musí ju vyplniť ešte raz. Na internete. Od infarktu ma delil iba krôčik. (Snáď netreba zdôrazňovať, že ak by som o tom vedel už na začiatku, urobil by som všetko LEN elektronicky a nie AJ v tlačenej, AJ v elektronickej podobe.)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Koľko ma celá sranda vyšla, to som pre istotu nerátal. No ak si odmyslím poplatky za prefocovanie, poplatky u notára a cenu poštovného, samotná prihláška vyšla na 60 eur.

Porovnávať štatistiky o kvalite dvoch vysokých škôl, to nemá zmysel. Porovnávať úroveň Masarykovej a Komenského univerzity, na to nemám právo. A porovnávať vynaložené úsilie či cenu prihlášok, na to nemám chuť.

V kontexte krajiny, kde čašníci najradšej odpovedajú „Neviem!", „Nedá sa!", „Nemáme!", ale nemám inú možnosť.

PS 1: Prihláška na Právnickú fakultu Karlovej univerzity stála asi 19 eur.

PS 2: Prihláška na medicínu na UK v Bratislave kamaráta vyšla na 70 eur.

Radovan Potočár

Radovan Potočár

Bloger 
  • Počet článkov:  96
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Boli Sme. Zoznam autorových rubrík:  Vážne veciVlažne vážneTrochu scestyPrózaŠkolyEsej?Nezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu